Vargen

Är i en diskussion i en idiotgrupp på facebook, så jag tänkte att jag kunde klistra in några av mina inlägg här, så blir det något skrivet här för en gångs skull också.

Den som vill läsa hela diskussionerna kan gå in på
http://www.facebook.com/group.php?gid=59253297910&v=wall&ref=ts

"

Ja, jag har läst en massa diskussioner, och jag kan bara säga min egna åsikt.
Jag tycker vargen ska leva. Varför inte? De hör ju till naturen mer än vi gör, det är vi människor som blivit för många.
Jag bor inte i skogen nu (eller nästan, en liten by) men jag är mycket ute i skogen och går med min hund, och inte fan är jag orolig för varg. Även fast jag har min hund lös.
Men det är klart, jag har en lydig hund, jag har koll på var hon är (eller hon har koll på mig, så som det ska vara!).

Jag har dock växt upp mitt ute i skogen med flera kilometer till närmsta granne, och där finns varg! Men inte är jag orolig, vargen är ju skygg av sig. Vi har haft varg i hönsgården, men det var en feg varg, han bet ihjäl en höna, sedan blev han påhoppad av hönsen och vek ned hela staketet och smet därifrån.. Mina föräldrar har också en hund, en border collie, och han tar sig en tur uppe i skogen och vallar älgar ibland, fortfarande inte orolig för hunden.

Sedan var det väl i mitten av 1800-talet som en människa blev dödad av varg senast, så varför ska man vara orolig för sin egen hälsa? Det är större risk att bli biten av en "tamhund" än en varg, , de är en större risk än vargar.
Så om vi ska börja skjuta vargar kanske vi ska passa på att införa hundförbud, och skjuta alla hundar?

Jag är så rädd när jag går ute på promenad för alla lösa hundar som kan komma, speciellt jakthundar ;)


Dessutom, enda anledningen till att alla jägare får leka i skogen på hösten är ju just av den enkla anledningen att älgarna blir för många annars, jägarna behövs för att hålla ned älgstammen. Om vi hade haft nog många vargar så hade ni jägare inte behövt vara jägare, då hade ni fått slita och föda upp era egna köttdjur, mata, skotta skit osv.. Istället för att gå ut i skogen och skjuta och ha "kul" bara.

Och nej, jag är ingen puttinuttig djurälskare. Jag slaktar mina egna kaniner.


Vargen är en viktig del i faunan helt enkelt. Och nej, vi tar inte vargarnas mat, det finns gott om älg osv. så det räcker till både människa och varg.
Om det nu skulle vara dåligt med mat till vargen så får vi jaga lite mindre helt enkelt. Enda anledningen till att vi jagar är ju för att hålla ner älgarna, rådjuren osv så de inte blir för många, och blir fara för trafik och liknande.


"


Tillägg:

Jag är hundmänniska själv, och jag är inte det minsta rädd när jag är ute och går i skogen, med hunden lös. Men jag har ju en hyfsad lydig hund så hon går aldrig ifrån mig heller ;)
Jag är mycket mer rädd för främmande hundar som folk inte har koll på.

Om man har jakthund som springer lite hursomhelst som de verkar göra, så tycker jag nästan man kan räkna med att man får den dödad av varg, när man nu går in på vargens revir där den blir en fiende...
Argumentet som andra har "vargarna tar våran mat" tycker jag bara är skitsnack, då vi jagar för att hålla ner älgstammen. Inte för skojs skull

Jag ska titta på det där på svt play, men jag tycker du kan skriva din egen åsikt, och varför, istället för att bara slussa vidare.


Vad förstör dom? Vad för vargangrepp? Källa? Senast en varg anföll människor i Sverige var 1821, de som jag hittat info om iallafall.
Vi har haft varg hemma på gården hemma hos mina föräldrar, flera gånger, men inte är vi rädda för vargen. BCn mina föräldrar har fått springa lös ändå, och tar sina egna turer uppe i skogen och vallar älg.. (inte för tillfället dock, då han har varit gipsat i 6v).

En frisk varg är skygg, väldigt skygg. Det märkte vi på vargen som var i hönsgården hemma, han hann bita sönder en höna, sen gav sig de andra hönsen på honom så han blev livrädd, vek sönder staketet och rymde
Jag kan förstå att man avlivar en varg som verkligen gör någon skada, för nära allmänheten, men att skjuta bara för skjutandets skull eller då den bara följer sina instinkter (exv dödar jakthundar, får) förstår jag absolut inte.

Herregud, rävar, lodjur och alla andra rovdjur vi har, de är också väldigt nära och springer på gårdar osv, inte fan är det någon hysteri om dom. Vi har haft många gånger mer räv i hönsgården hemma än varg, om man nu säger så.


Ja, får. Fortfarande inte hot mot människan. En människa är inte samma hot mot en varg om en hund är, och inte en matbit som ett får är.

Senaste vargangreppet mot människa var som sagt 1821, och då en varg som växt upp hos människor, så den hade inte samma respekt mot människor som en "vanlig" varg har. Den dödade ett barn i grannbyn, som blev rädd när det såg vargen, och började springa, vilket då satte igång jaktinstinkterna hos vargen.

Samma sak kan hända med en hund av en relativt "oavlad" ras som har mycket av instinkterna kvar.

Om det nu skulle hända ett barn någon skulle det vara en stor tragedi, självklart. Men mycket handlar ju om information också, lär barnen vad de ska göra.
Men sedan är det ju problem med personalbrist osv så det kanske inte är så lätt att hålla koll på alla barn så som man skulle vilja, men det är en helt annan fråga.
Men allt handlar väl om pengar i slutänden. Det är billigare att skjuta vargen än att sätta in resurser för att försöka leva i harmoni

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback