Genus.

Hittade ett bra inlägg om genus hos Anaiah, för er som inte har så bra koll på genuspedagogik så handlar det kortfattat om att inte uppfostra barnen till ett speciellt kön, alltså flickor till flickor och pojkar till pojkar. Detta är väldigt svårt och invecklad, då vi själva är uppfostrade på detta sätt, att killar ska vara starka och ta för sig, och att tjejer ska ta hand om och vara känsliga osv.. Vad är första impulsen om en liten pojke ramlar till exempel? Jo, "äsch, det där var inget farligt, upp och lek nu!" och om en flicka ramlar, "Nejmen, lilla gumman, hur gick det?"


Ja, nu gör såklart inte alla på detta viset, men överlag så är det tyvärr på detta viset, att flickor uppfostras till flickor och pojkar till pojkar. Grejen är inte att vi ska göra pojkar mer kvinnliga och tjejer mer manliga, utan att vi ska få fram bra egenskaper i alla barn, så att alla blir bra människor, eller hur man nu ska förklara det. Tjejer ska också vara starka och ta för sig, och pojkar ska också kunna vara känsliga och "djupa" och omhändertagande, utan att det är fel på något vis, med skamkänslor och allt det för med sig.
Exempelvis, en tjej som gråter, det är väl inget ovanligt? Men en karl som gråter, då är han helt plötsligt känslig osv.
Detta är som sagt mycket svårt, eftersom de allra allra flesta av oss är uppfostrade på detta vis sedan födseln, men när jag får barn någon gång i framtiden så ska jag försöka med detta. Detta innebär såklart också det gamla vanliga, att inte klä pojkar i "killkläder" och flickor i "tjejkläder". Mina söner ska inte ha "tuffa" kläder med lastbilar, bilar och monster på, och mina döttrar ska inte ha rosa pluffpluff med fjärilar och spets på. Nej, mina barn ska ha färgglada kläder som man blir glad av, och som är slittåliga och kan lekas rejält i.
Anaias inlägg kan ni läsa här, en annan som har väldigt bra åsikter om detta är Lady Dahmer, hennes blogg hittar ni här. Båda dessa har speciella kategorier om genus, jag rekommenderar er starkt att läsa där! Båda två  är starka kvinnor och har ett bra språk och skriver väldigt intressant, och jag tror ni förstår dem mer än mitt röriga inlägg :) In och läs nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback