Today

Dagen blev inte riktigt som vi hade tänkt. Mamma var dålig och det tog ett tag innan vi kom igång, men sen drog vi bort så jag målade klart och fixade taket på den tredje buren, och dörr. Nu saknas bara nät på dörren och att sätta fast den. Skönt! Då ska Theo få flytta från Olas rum och Elsa ska få flytta från Anna :) Även om de verkar trivas ihop så vill  jag inte att de ska bo tillsammans, vill inte riskera vita hår osv. Honor kan trots allt vara rätt revirhävande  och dominanta av sig, och då rider de på varandra. 

Sedan hade jag "kaningårdbesök" av en spekulant, som nog ska ha en av de svarta ungarna. Vet dock inte vem jag vill sälja, vill helst spara allihopa, haha. Men man måste tänka lite logiskt också. Är två av de hanarna som är mina favoriter och som har snyggast öron och skalle. Eller ja, en hane har skitfina öron, en har skitfin skalle, och den tredje har både hyfsade öron och hyfsad skalle. Men skillnaden är marginell. Svårt!

Sedan drog vi till Äppelbo, och var till sommarstugan en snabbis. Kikade in både fäboden och sommarstugan, mysigt! Tycker att pappas kusin kan gå med på att sälja sin del av fäboden så att man kan fixa fint där också, nu ser det förjävligt ut.  Massa ölburkar och skräp överallt, blä! Nej, tur att jag inte är så mycket för att dricka, för vi har en jävla alkissläkt. Tragiskt är det. Farmors farfar ägde skog i i stort sett hela Äppelbo, men han söp och spelade bort allt. Därför var min farmor och hennes syskon nykterister. Nej usch, alkohol är inte bra! Nu om det blir husköp kommer jag fanimej inte ha tid att dricka heller, och det  är lika bra det. Alkohol gör fan ingen nytta.


Sedan åkte vi vidare för att hämta hö. Men då var höet slut hos hästarna så vi fick öppna en ny bal. Men då kunde vi ju inte öppna för mycket eftersom han ska kunna flytta den.. Så vi fick inte med oss så mycket, knappt en hel sopsäck, och vi som hade tänkt proppa bilen full. Menmen. Vi hade tänkt hälsa på min farbror men mamma mådde så dåligt så vi åkte hem istället. Hon hade så ont att hon grät :(  Usch, hatar när hon har så ont! Det finns ingenting man kan göra åt det och ingenting man kan säga för att göra det bättre eller muntra upp henne, för det blir aldrig bättre, det blir bara värre år för år :( 

Jaja, tänkte bjuda på lite bilder från dagen. Blev lite bilder på de svarta ungarna, för när jag hade spekulanten här så satt de så fint och lugnt och poserade, så då tyckte jag det var lika bra att ta fram kameran, annars brukar de vara helvilda :) 

Hela rackarligan
En rackarunge, honan tror jag? De har fått namn men jag kommer inte ihåg vem som är vem än, de är så lika!
Winnie på väg till stugan
Gamla ladugården :)
Hela ängen, förutom en tredjedel,  är vårt. Härligt!
En stor äng, sedan är man nere vid älven. Gammal, gammal gärdesgård också :)
Full fart på hundarna, de trivdes!
Trolleboy
Gamla ladugården från andra hållet :)
Lilla fäboden. Här höll min farmor till på somrarna när hon var ung och fäbodjänta. Hon skulle ha fyllt 97 nu i juli, så det är några år sedan :)
Älven var vacker idag :) Helt spegelblank!
Och så en bonusbild från när vi var i Nybofjäll igår kväll. Trolle kände sig hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback