Springtur!

Ja, vettefan om de blev så mycket springande dock. Jag har lite kondition att jobba upp! Fyfan, orkade springa typ 15m i sträck, sen var de slut på lungorna.
Nej, nu får det verkligen vara slut på rökningen! Har nästan ett halvt paket kvar, när det är slut får det fanimej räcka med snus, tills jag lyckas sluta med det. Eller ja, lite feströkning tills att jag lyckas sluta med snuset också.
Fyfan, har aldrig haft så dålig kondition tror jag. Fast iof, nu har jag en sjukdom att skylla på också.
Oj fyfan förresten, täntke länka till fibromyalgisidan med symtom där det står orkeslöshet, men nu ser jag hur jävla många symtom som stämmer.
De jag känt av/känner av har jag markerat med fetstil. Jävligt läskigt egentligen!

GENERELLA SYMPTOM

  • Fördröjda reaktioner på fysisk ansträngning eller stressande händelser
  • Svettningar
  • Feberkänsla
  • Kalla händer och fötter
  • Ökad törst
  • Låg kroppstemperatur
  • Nedsatt immunfunktion
  • Lågt blodsocker
  • Lågt blodtryck
  • Insulinresistens
  • Kraftlöshet
  • Oförklarlig viktuppgång eller viktnedgång
  • Sug efter kolhydrater och choklad
  • Huvudvärk och migrän

 

MUSKEL- OCH VÄVNADSRELATERADE SYMPTOM

  • Lätt till svår smärta som flyttar sig runt i kroppen
  • Stelhet (speciellt morgonstelhet är vanligt)
  • Muskelkramper/-spasmer
  • Diffus svullnad i kroppen (synlig svullnad el. en känsla av svullnad)
  • Ländryggssmärta

 

BIHÅLE- OCH ALLERGIRELATERADE SYMPTOM

  • Baksnuva
  • Rinnande näsa
  • Känslighet för mögel och jäst (om vi nu har mögel i huset, isådanafall har jag ju reagerat jävligt starkt)
  • Andfåddhet/andningsrubbningar
  • Öronvärk och kliande öron
  • Tinnitus
  • Tjockt sekret i bihålorna

 

SÖMNRELATERADE SYMPTOM

  • Lätt eller avbruten sömn, icke välgörande
  • Trötthet/utmattning
  • Känsla av "fallande" vid insomnandet
  • Krampande muskler nattetid
  • Tandgnissling

 

FORTPLANTNINGSSYMPTOM

  • Menstruationsproblem
  • Minskad sexlust

 

MAG- OCH MATSMÄLTNINGSRELATERADE SYMPTOM

  • Uppblåsthet och illamående
  • Magkramper
  • Bäckensmärta
  • Täta urintömningar/urinträngningar

 

KOGNITIVA SYMPTOM (FIRBRODIMMA)

  • Svårigheter att hitta ord
  • Förvirring
  • Minskad förmåga att urskilja olika färgtoner
  • Försämrat närminne
  • Koncentrationssvårigheter
  • Helt blankt i hjärnan innan den "sätter igång"/börjar fungera
  • Oförmåga att känna igen välbekanta omgivningar

 

SENSORISKA SYMPTOM

  • Känslighet för lukter
  • Känslighet för tryck, temperatur och fuktighet
  • Ljuskänslighet
  • Ljudkänslighet
  • Försämrat mörkerseende
  • Sensorisk överbelastning (när sinnena ger för mycket information)
  • Parestesi (onormala känsloupplevelser) – känslor av domningar, stickningar och sveda i armarna

 

NEUROLOGISKA SYMPTOM

  • Taktil allodyni (överkänslighet för beröring)
  • Yrsel
  • Dåligt balanssinne

KÄNSLOMÄSSIGA SYMPTOM

  • Panikattacker (som jag tror de känns iallafall)
  • Lätt för att falla i gråt
  • Odefinierad ångest (som inte har samband med en situation eller ett objekt)
  • Häftig ångest
  • Humörsvängningar
  • Oförklarlig irritation

 

HJÄRTRELATERADE SYMPTOM

  • Snabb, orolig och ojämn hjärtrytm
  • Smärta som liknar den vid hjärtattack - (ofta beroende på inflammation mellan bröstben och revben)

 

HUD-, HÅR OCH NAGELRELATERADE SYMPTOM

  • Tydliga, markerade nagelvallar
  • Naglar som böjer sig nedåt
  • Fläckig hud
  • Lätt för att få blåmärken och skärsår
  • Tillfälligt håravfall
  • Hastig vävnadstillväxt (icke-cancerogena tumörer kallade lipomer, inåtväxande hårstrån, tjocka och kluvna nagelband)

 

ÖVRIGA SYMPTOM

  • Hemorrojder
  • Näsblod 
  • Läkemedelskänslighet
  • Intolerans mot alkohol
Fyfan, som sagt, jag tycker det känns jävligt läskigt! Jaja, får hoppas det blir bättre. Vilket jag verkligen tror och hoppas på!
Skumt btw, min hund är ju världens jävla räddhare, så när vi sprang och kom tillbaka till skidstugan (vi sprang kortaste vändan på elljusspåret, typ 1,5km, haha!) så började hon skälla som en galning, men det var inget där. Ingen människa, ingen hund, ingenting. Hon trodde väl att hon såg något. Sedan kom det såklart en hund som skällde på henne när vi kom ut på vägen, så då blev hon uppjagad och började skälla. Drygt!
Men det är klart, när hon redan är rädd så hjälper de ju inte riktigt när det kommer en annan hundjävel och skäller på henne.
Hon har börjat bättra sig vid möte med andra hundar också! Efter löper så har hon varit skitdryg och gnällt efter andra hundar. Hon vill ju leka, stackarn! Sedan har hon brukat skälla när de andra hundarna har skällt. Men igår och idag har hon varit skitduktig! Har inte sagt ett knyst! Ja, förutom på den där hunden vid skidstugan då, men då var hon ju redan uppjagad och livrädd..
Härligt härligt! Men jag funderar fortfarande på kastrering, så jävla drygt med löp...
Nu ska jag se Twilight, på bluray! Har den hemma på dvd, men det är någon skitversion med jättedålig bild, tänkte att den kanske är bättre med "riktig" bild. Då kanske man ser den där jävla huden glittra?
Såg på videotoppen.se att New Moon kommer på dvd 20:e också, så vet jag en som ska se den!
Sedan blir det chips till kvällsmat, mums! Dock borde jag äta riktig mat för att gå upp i vikt, men idag orkar jag helt enkelt inte, nej, chips får det bli!

Kommentarer
Jinxan (JinxLinda) säger:

Jag tänker inte ens ge mig i kast med att försöka räkna alla jag hade fått fetmarkera :(

2010-03-09 | 19:29:40
Bloggadress: http://jinxan.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback