RIP

Idag har jag fått lite gjort. Fixade klart boxen, blev inte så som jag vill ha det då jag inte hade material hemma som jag trodde jag hade, men det får duga så länge, det blev större i varje fall.
Sedan började jag städa burar, och ryckte av en halv kanin av Eskil som fäller som en galning. Jaja, nu ser han lite mer ut som en korthårig svart kanin än en långhårig grå som han gjorde innan.
Sedan kom en tjej och lämnade två kaniner. På grund av olika anledningar som jag inte vill berätta här, och som hon inte kunnat råda över, så var kaninerna misskötta, den ena som var min uppfödning från början (född 04) var i bra skick, så hon bor i boxen med mina honor nu, och allt verkar gå bra, de har inte bråkat alls. Hon är utanför bara, men det var Barbie de första dagarna också, nu är hon en i gänget.
Men den andra, hon såg värre ut. 

Hon hade en stor böld/tumör på bröstkorgen, men ett stort sår på. Och hon hade massa torkad skit runt analöppningen, vilken brukar tyda på något magproblem, eller fel foder.
Så henne fanns det inget att göra åt, ingen idé att ta en så pass gammal kanin till veterinären, då hon nästan garanterat skulle dö av sövningen vid en operation, kaniner är väldigt känsliga för narkos. 

Jaja, jag lät henne sitta i en transportbur en stund medan jag städade klart alla burar, så nu har alla kaniner rent och fint! Och Urban och Unok har flyttat isär, så nu är de stora pojkar, mina bebisar :)
Sedan röjde jag av i stort sett allt skrot från verandan, så nu ser det nästan trevligt ut! 

Sedan började det skymma så då var det dags att avliva kaninen. Första gången jag gjorde det helt på egen hand. Men det är bara att ge sig fan på att man ska göra av det, vara bestämd och snabb så går det bra, och det gjorde det nu med. Men efteråt släppte allt och jag blev helt skakis. Förutom har jag haft hjälp att hålla iallafall, nu fick jag klara det helt själv.
En annan uppfödare har en slaktmask som hon har sagt att hon ska visa mig hur man använder något gång, ska tydligen vara väldigt smidigt. Då åker en bult in i huvudet så de dör på fläcken, och det är väldigt svårt att det blir fel. Det skulle vara väldigt bra. För tråkiga saker kan hända, och jag har trots allt tänkt ha slaktkaniner i framtiden. 

Jaja, nu är det gjort iallafall, och allt gick bra!

Har massa bilder från tanterna i boxen och övriga kaninerna i rasthagarna som jag visar senare. Nu ska jag slänga mig i duschen, och sen cykla ned till macken och köpa något godis så jag har till greys ikväll.

Kram så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback