Genetik!

Puh, suttit några timmar med genetik nu, jag har gjort ett stipendium till en liten minikurs jag ska ha på LU :)
Ja just det, jag är inte bara kaninuppfödare och kaninnörd, jag är genetiknörd också! 
För er som int evet vad genetik är, så handlar det om gener. Vilka gener kaninen kan bära på, hur i helvete kan det bli en viltgrå kanin efter en vit rödögd och en zobelsiames blå, osv osv. Ja, gener helt enkelt!

Då jag inte kommer ha med mina egna kaniner, då jag har någon sorts sjukdom i kaningården, verkar inte som coccidios efter obduktion hos veterinär, men prover inskickade till SVA, Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt, och jag hoppas de hittar något fel! För mina kaniner tunnar av en efter en, 11 av 24 drabbade, än så länge. Jag vill veta vad det är, så jag kan behandla kaninerna! Jag vill inte behöva avliva allihopa, eller drygt hälften, usch nej! Så jävla mycket pengar jag lagt ned på de där djuren, tid och kärlek. För att inte tala om att de faktiskt är liv! Nej, mina stackars pälsklingar <3
Istället så ska jag ta med en kompis kaniner (belgiska jättar, jisses!), hämta hem kaniner åt en annan kompis, bära kaniner fram till domarna på fredag, och så har jag erbjudit mig att sitta i Dalarnas KAFs LU-monter. Ja, jag kommer nog ha att göra! För att inte tala om LU-festen på lördag! 200 kaninuppfödare i samma rum med god mat, musik och ett trevligt humör, längtar!

Åter till kursen, har 3 anmälda än så länge, och Sveriges bästa (i mitt och många andras tycke) på genetik ska hjälpa mig att lära ut :) Hoppas dock några fler vill vara med, jag hade tänkt mig typ 5 st.
Kommer dock inte ta betalt, jag har ju inget företag och vill inte ta betalt i svarta pengar!

Men nu är stipendiet klart, förut diverse stavfel och slarvfel, men jag ska gå igenom det imorgon. nu ska jag ut med Winnie på en kissrunda innan jag stupar i säng, låter er njuta av ett litet genetikschema sålänge :) 

Gonatt!

(klickbar bild)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback